Idag har jag lärt mig massor!!!

Idag så har vi haft Workshop om Ont om Jordklot, för det är väldigt ont om jordklot. Om t.ex. alla levde som jag så skulle det behövas mer än ett jordklot för att det skulle fungera. Det är uträknat att alla skulle klara sig med 1,8 hektar/pers att leva på, odla allt man behöver och bo på. Dubai är värst och utnyttjar 11.9 hektar/person, afganistan använder bara 0.5/pers. Sverige 6.1 hektar.
I nästan alls, utan atten och öl, finns det palmolja. Detta är billigt för företagen att ha i all mat men det gör att folk som lever där det odlas oljepalmer kan inte leva, de har ingenting att leva på och inga marker att odla på. I de flesta innehållsförteckningar står det bara Veg. fett, och då vet man inte vilket veg. fett det är så det kan vara solrosolja..men det kan också vara palmolja...jag ska kolla lite extra nästa gång och har jag två val så tar jag den som inte innehåller palmolja.

Den 28 Mars, 20:30-21:30 ska hela Sverige släcka ner alla sina lampor och se hur mycket det sparar..så gör det, det ska jag göra :)

Nu är det pluggeri pluggera. Sen ska jag spela tv spel. B säger att det inte är bra för mig att jag spelar sånna tvspel där det är krig när jag berättade att jag drömmde om det, och han kan nog ha rätt..när jag åkte in till stan häromdagen så såg jag en sketen skåpbil..."den skulle jag skjutit i tvspelet, den ser skum ut" tänkte jag. Sen när jag var på getterön så var det en stor bräda som stod lutad mot en sten..den hade la flytit upp där. Den hade lika gärna kunnat vara en basokas..dom är i den storleken och brukar stå lutade så i spelet...Jag ska köpa tecknat tvspel! Förstår nu att ungdomar och barn kan göra hemska saker om de spelar sånt här.
Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0