Vår resa till huvustaden!

Nu ska ni få läsa om hur vi hade det :)
Det var inte så bra start på dagen när vi skulle åka om man säger så. När jag höll och packa i ordning mina saker på morgonen så hittade jag inte min plånbok. Då kom jag på att jag måste ha glömt den i kungsbacka dagen innan när jag var barnvakt där. Blev lite stressad då om man säger så, men som tur var så märkte jag det i god tid så jag hann åka till kungsbacka och hämta den :) Och när jag grejjar med det så ringer stora syster och säger att hon inte kan följa med för hon ligger på sjukan, hade fått åka in akut på natten för att hon hade magsmärtor och antagligen så var det blindtarmen så där fick hon ligga. Det visade sig att det var blindtarmen och den fick hon ta bort. Så jag och lilla syster fick åka själva. När vi kom till järnvägstationen så visade det sig att tåget var försenat. Så vi kom senare än tänkt till göteborg och missade därav tåget till stockholm, så dom fick boka om oss och vi fick åka ett skrameltåg istället för x2000, som tog två timmar extra att åka med. Mitt i allt så märker jag att min jacka har gått sönder, det har lossnat en grejj på dragkedjan så den går inte att knäppa :( Detta tåget var hur som helt också försenat så vi missade pendeln till märsta men dom går ju tätt så vi fick åkt med en till slut och farmor kunde hämta oss. Vi kom till stockholm 3 timmar senare än planerat. Kändes inte som det var vår dag i tisdags!
Alice skötte sig iallafall exemplariskt hela tiden, när vi sprang och leta efter tåg så sprang hon med utan problem och jag var så stolt över henne. På tåget så låg och stilla och hon var aldrig till något problem överhuvudtaget!
På vägen dit så delade hon stol med lillasyster en bit och på vägen hem så var det inte mycket folk alls så då fick hon ett eget säte, det gillade hon!

 







På torsdagen så åkte vi in till stockholm och var riktiga turister. Vi kollade på slottet och den roliga vakten utanför, var i gamla stan, tittade på Olof Palmes sten, var inne på NK där Anna lindh blev mördad, var på plattan. Också köpte jag en ny jacka, åkte tunnelbana för första gången, gav 15 kronor till en tiggare, köpt fars dag present, tjaffsat med en tjock tant om vem som tog bordet först på en restaurang, jag gav mig som vanligt!
Det har varit roligt att träffa farbror och hans familj och farmor och farfar.

Jag, lilla syster och Alice sov i ett eget litet hus. Där låg jag och Alice på en madrass på golvet. vi hade det super mysigt :) Alice gillade madrassen och så fort jag gick till huset för att hämta nått så följde hon med och la sig på madrassen.





Farfar hade många projekt på gång. Han höll på att bygga en veranda också har han ju ett annat "litet" projekt som han har hållit på med sedan jag var kanske 7 år, hans båt! han har byggt den helt själv och han sa alltid när vi var små att han ska komma och hämta oss med den också ska vi åka utomlands...får la se om den ens sjösätts nångång ;) Men han hade kommit långt sen jag såg den sist...den har några sängplatser och kök och såklart - bastu. Är man finsk så är man =)


Så, nu är vi hemma igen! Borta bra men hemma bäst. Alice åt i stort sätt ingenting när vi var borta. Trodde hon skulle börja äta när vi kom hem men icke då. Har kokat storkok med ris och gav henne ris och risavkok men de dög inte alls, varken blandat med hundmat eller rent ris/avkok. Vägde henne och nu väger hon 35.5. Många säger att det är bra för det är bättre det än att dom väger för mycket, det är det kanske. Men det känns som att det är lättare om man har en överviktigt hund, då hänger det ju på ägaren och då får man motionera mera med den och ge den mindre mat/godis så går den ju ner i vikt. Men hur får man en hund att gå upp i vikt om den inte äter? Hon äter ju gärna frolic, hon älskar dom. men hon kan ju inte leva på det eller? eller ska jag ge henne några deciliter frolic till frukost och middag? känns inte som att hennes mage skulle fixa det alls. Nä jag vet inte, känns som att försvinner framför ögonen på mig och jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa henne. En hund svälter sig inte till döds sägs det, och det tror jag inte heller. men det är inte kul ändå att ha ens hund är så här smal hund där revbenen och ryggraden sticker ut så kantigt! Men så länge hon är pigg så kanske jag inte behöver oroa mig, hon är ju glad och går gärna promenader och leker så har ju energi nånstans ifrån!

Vi har föresten vart och tränat lite lydnad idag med Linnea och Rocky. Linnea var så glad för hon kunde se att vi gjort sånna framsteg, hon tyckte det var sån jätte skillnad på Alice ingångar och hennes linförighet. Och det är det. Vi har kommit jätte långt med att finslipad detta. Alice flyter inte ut när vi går linförghet som hon alltid gjort innan och hon sätter sig rakt och fint jämte mig. Det är jätte roligt att vi gjort somma framsteg :) Vi gjorde ett läggande under gång också, hon la sig pladask perfekt så Linnea tyckte inte jag skulle träna det mera idag när det var så fint. Jag litar på henne och gör som hon säger :) Det är roligt att träna :) På lördag ska vi tävla!! Då hoppas vi på pallplats och att få bli uppflyttade till klass II :)

Nu ska jag på kalas.. "plast" syster fyller 16 år :)

Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer
Postat av: Anna P

Hej Emma!



Vilken resa ;) Och kul att lydnaden fungerar så bra!! :D Kan du skicka ett mail till dig så jag får din adress, försöker maila dig ;)

2009-11-01 @ 19:56:37
Postat av: jennie

Hej.

Låter som att ni haft det riktigt bra i huvudstaden =) åh vad nöjd hon ser ut alice på korten =) hoppas allt är bra med dig!

KRAM

2009-11-01 @ 21:15:12
URL: http://jenniemx.blogg.se/
Postat av: j

Så snäll vovve=) Du föresten en bekants hund blev typ allergisk eller sjuk av frollic foder, minns inte vad som hände,kan har vart som eksem men är inte säker. var iof många år sen men kan ju va bra att veta om dina skulle få desamma.

2009-11-02 @ 23:05:54
URL: http://peachpenny.blogg.se/
Postat av: lina

Vad underbart du verkar ha haft det. Alice är så fin på bilderna, hon är verkligen vacker! Hoppas att vi ses i veckan. Många kramar

2009-11-03 @ 07:01:53
URL: http://secretmom.blogg.se/
Postat av: Josefin

Man kan inte vara finsk om man inte har en bastu (a) :D Jag är förvirrad, huvustaden. Stockholm eller Helsingfors? ^^

2009-11-03 @ 14:42:44
URL: http://thefina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0