Symptom!

Jag gick in och läste lite på sjukvårdguiden. Var tvungen att se om jagh ar fått svininfluensan, det kan ju vara olika allvarliga symptom på olika personer.
Så här står det om förkylning

Symptom på förkylning
Förkylningsymptom brukar avlösa varandra under nägra dagar och det kan ta 1-2 veckor innan man är återställd. Vanliga symptom på förkylning är:

- Nästäppa
- Rinnande näsa, snuva
- Halsont, irriterad hals
- Hosta
- Lätt feber
- Lätt huvudvärk
- Hängig och trött


Det stämmer på mig just nu, men ändå inte riktigt. Jag vill lägga till att febern kommer och går, den är inte så hög men ibland mår jag lite bättre och sen helt plötsligt så blir jag varm och måste lägga mig ner. Och slem. Det är fan slem överallt. jag hatar slem!

så här står det om Svininfluensan:

 

Det är viktigt att känna igen symptomen på svininfluensan. Känner du igen symptomen på svininfluensa kan du tidigt märka om du själv och andra har smittats av svininfluensa och agera därefter. Hittills har de flesta svininfluensafallen varit lindriga med symptom som liknar vanlig säsongsinfluensa. Endast ett litet antal personer har fått allvarligare symptom. 

Om du har något av följande symtom kan du ha svininfluensa. De typiska symptomen är:

- plötslig feber (hög kroppstemperatur på 38 ° C eller över), och
- en plötslig hosta.

Andra vanliga symptom vid svininfluensan kan vara:
- huvudvärk
- trötthet
- frossa
- muskelvärk
- ledvärk 
- diarré och orolig mage (ev. kräkningar)
- halsont
- rinnande näsa
- nysningar
- aptitlöshet

Viktigt är att ta tempen då feber är ett av de viktigaste symptomen på svininfluensa. Om dessa symptom stämmer in kan du ha svininfluensa. 

 Plötslig feber och plötslig hosta stämmer. inte hög feber men ändå feber. huvudvärk, trötthet, halsont, rinnande näsa, nysningar, aptitlöshet. Ja, så kanske har man fått svinis då. Inte för att det spelar mig nån roll, så länge man inte behövs läggas in så shit the same! Men jag tänker på barnen som jag träffade på praktiken i fredags!



Har du fått svininfluensan? Eller har du fått förkylning?

Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer
Postat av: jennie

Usch hoppas du inte fått svinis... var du inte å tog sprutan i förra veckan?? kan ju vara så att du fått lite "biverkning" av den.. vet inte hur d e med svinis.. men om man tar den vanliga influensa sprutan om man inte e helt frisk kan man bli riktigt dålig.. detta hände mig för två år sen då jag tog den vanliga influensa sprutan då jag va lite små krasslig.. va sjuk i 4 veckor med hosta feber å slem.. Ta d lungt å krya på dig å jag hade svinis i september som tur va den lindriga varianten.. TA hand om dig kram

2009-10-19 @ 15:33:41
URL: http://jenniemx.blogg.se/
Postat av: lina

du måste ringa till sjukvårdsupplysningen 1177 och se om de vill att du ska testa dig, mest för barnens skull. För du...de går ju på saga och willes dagis ;-)

2009-10-19 @ 19:14:49
URL: http://secretmom.blogg.se/
Postat av: lina

Jag vet faktiskt inte, men tycker nog du ska ringa och kolla om de vill att du ska testa dig. Kan ju va kul för Björn å veta med kanske ;-)

Jag vet inte om jag kommer imorgon, va inte där på hela förra veckan så jag borde ju gå. Och isf, självklart så meddelar jag dig!



Saga fick ju sitt svinvaccin idag och om hon är febrig imorgon så stannar jag hemma med henne. Men jag kan meddela dig imorgon via bloggen hur jag gör.



Krya på dig och hoppas verkligen att du mår bättre snart!!



Ps...med dessa tabletterna känner jag ingen smärta alls :-) Hoppas bara att det inte kommer tillbaka när jag slutar ta tabletterna (8 dagar kvar...)

2009-10-19 @ 23:10:01
URL: http://secretmom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0