Tror ni mig???

Som alla kanske vet så är Wilma en jakthund, en bra jakthund. En jakthund med väldigt stark instinkt på att jaga!
Ibland så kan hon inte hejda sig när vi är ute på promenader, utan det har hänt att hon har stuckit för oss.
Idag gjorde hon något som hon aldrig har gjort förut:

Sista biten hem på promenaden så brukar vi busa och skoja lite, som ett bra avslut liksom :) Wilma brukar då vilja ha kopplet i munnen, och det får hon. Jag för en knut på kopplet så att hon lätt kan bära det. Så brukar hon springa också kommer hon när jag ropar också busar vi, alice är också med såklart.
Jag gav henne kopplet idag som vanligt, och hon springer iväg. Jag tycker mig märka att hon inte är riktigt fokuserad på mig som vanligt så jag ropar på henne för att bryta hennes instinkt att sticka iväg. Men hon lyssnar inte som hon brukar, hon börjar tvärtom springa fortare med blicken upp mot skogen. Då får jag lite smått panik, jag ropar argt och bestämt och börjar springa efter henne. Jag hinner tänka mycket, t.ex. att jag har verkligen inte tid med att springa och leta efter henne nu! Jag ropar en gång till, hon springer bara fortare ju mer jag ropar. Hon vänder upp mot skogen och jag fortsätter ropa. Då plötsligt så tvärstannar hon och vänder! Jag blir så jävla chockad så jag vet inte vad jag ska göra knappt. Det har aldrig hänt förut, hon har aldrig bestämt sig för att lyssna på nån av oss när hon är på väg att sticka, men idag så valde hon att lyssna på mig. Så fort hon vänder så börjar jag iallafall berömma och hon springer då till mig och jag överöser henne med beröm och som tur är så har jag godis i fickan som hon får. Jag kan inte ge henne nog med beröm i detta tillfälle!

Jag kan inte förklara med ord hur jäkla unikt detta är! Wilma har aldrig aldrig aldrig gjort så här innan. Jag är så glad, allt träning som vi har hållt på mig har verkligen gett resultat. HON VALDE att lyssna på MIG!!!
Ni som inte har hund, eller inte har en jakthund eller inte ens har en hund som har stuckit för er nångång, eller inte har sett wilma sticka från mig - för det finns det tyvärr några som har fått se, kanske inte förstår varför detta är så speciellt. Men det är verkligen unikt.

Dagens, veckans, månadens, årets stjärna är helt klart Wilma :) MEN, ej att förglömma - Vi måste fortsätta träna för att hålla uppe detta super bra beteende från wilmas sida :)

Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag tycker det låter skitfräckt Emma. Roligt för er! :) Hoppas det inte bara var en engångsgrej.

2010-04-19 @ 11:56:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0