en lördag med jobb!

Det är mycket jobb nu...eller ja inte alltför mycket..men allting händer på samma gång av nån konstig anledning. Nu passar jag sötaste sötnosen som ligger och snarkar, inte så värst jobbigt jobb :) Mysa och leka och läsa böcker i några timmar och sen sitta här tills in på natten :) Men guud vad jag saknar Ellisen. Hon är så go så go nu. Hon har kommit in i en go-ella-period. Hon har ju alltid varit det såklart. Men nu vill hon gärna kramas och gosa, och då slickar hon än på öronen och på kinden så mjukt och försiktigt. Hon är en riktig godbit hon. 
Alice och Wilma också såklart.

Jag har dock en liten fundering...När vi kommer hem, eller när någon kommer på besök. Så ska ju hundarna hälsa. Jag har börjat med att bara stå stilla och låta dom nosa på mig en sekund eller två, sen går jag in. Det räcker så, det skriver Cesar. Hundar hälsar på varnadra genom att nosa, och därför har de endast det som behov när de hälsar på människor också. Man ska inte låta sin hund hoppa, för det är inte normalt för hundar att överfalla varandra när de hälsar på varandra + att det är ett dominans beteende..skriver cesar. Hur som helst. Det har hjälpt, de blir inte så där tokglada när jag kommer längre, de blir det dock fortfarande när andra kommer..de gnäller och hoppar och tar folks händer i sina munnar (men biter inte) och ju mer folk säger "jajajaj, men snälla ni så glada behöver man inte bliiii" Ju högre gnäller de och ju mer håller de på.
MEN detta är ett problem som jag vet hur man kan lösa, och det ska vi ta tag i med folk som vi känner väl som ska få komma hem och inte hälsa på hundar när de kommer och så där..
MEN..igen..min fundering är Ella i detta fallet. Hon blir inte så direkt överförtjust i människan som kommer, utan hon flyger på Alice och Wilma. Hon morrar på dom och biter dom i öronen och benen och håller på dom bare den. Hade Ella vart vuxen och dom andra valpar så hade jag tolkat detta som ett sätt från Ellas sida att lugna ner dom andra, liksom ta ner dom på jorden och sluta bete sig så barnsligt..men nu det ju inte så..Ella är ju minst? Hennes beteende är inte direkt aggresivt skulle ja påstå..utan liksom lekaktigt...tror jag.
Är det någon som vet varför hon gör så här??? Och hur kan man få henne att sluta? Dom andra hundarna säger ifrån och försöker gå undan henne men hon följer efter dom och fortsätter. Jag har sagt åt henne men det hjälper inte..hon lugnar ner sig till slut självmant, efter nån minut bara oftast. Men jag gillar det inte, mest för att jag inte förstår varför hon gör så.

Annars är allt fin fint! Ella börjar följa med på lite mer promender nu. I eftermiddags var hon ute på en koppelpromenad. De ni. Hon är faktiskt duktig på att gå i koppel :) När hon sen släpptes lös sista biten hem så trodde inte det var sant, hon kände efter lite, "åh ja, jag är lös!!!" Sen så rusade hon runt och så fort så öronen fladdrar åt alla håll och benen trummar på fort, lite för fort ibland :)
Jag försöker ju träna Alice och Wilma på att lägga ner hakan i marken när de ligger ner. Alice förstår nog snart, Wilma blir mest frustrerad och börjar rulla och skälla och sitta vackert och spela död istället...hujedamej.

Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Haha det är roligt när hunden inte vet vad man vill så de testar allt :) Tellus har så bråttom ibland när jag har godis och hinner inte vänta på mitt kommando. Då blir det som Wilma, rulla runt, sitt vackert :)

2010-08-28 @ 22:46:35
URL: http://nilss0n.blogspot.com
Postat av: Annicka Löfgren

Kan det vara så att Ella passar på att vara lite dominant när de andra är upptagna med att hälsa. Hon är ju ganska mycket och hon lär nog bli en ranghög dam. Hon märker kanske att de inte har tid att säga till henne och korkad tror jag då rakt inte att hon är!

Vi hörs

Ha de gott

Annicka

2010-08-30 @ 08:25:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0