Stolt Husse!

Igår så var Ella ute på sin längsta promenad hittils. Eller tja, promenad och promenad. De andra hundarna håller nog inte riktigt med om att man kan kalla det för promenad. Vi gick bort till brevlådan och sen så strosade vi i skogen hemåt igen :) Men det var iallafall på ställen där Ella aldrig hade varit förut och eftersom vi gick lugnt och leta efter lite blåbär och svamp så tog det en stund :) Ella kan ju än så länge gå lös och Alice går ju alltid lös, så Alice är Ellas klippa på promenaderna nu. Hon springer omkring bredvid Alice, och lite då och då tittar hon bakåt för att se så att husse och matte och wilma hänger med :) Ropar man så kommer både Alice och Ella som spjut :)
När vi nästan var hemma så hoppade det iallafall upp ett rådjur, ingen av hundarna såg det men jag och B tänkte nog samma sak, att se om Ella kan nosa upp spåret :) Så jag, Alice och Wilma stannade till en stund, vilket Wilma inte alls var tillfredsmed med när det luktade så fräscha dofter, medans B och Ella gick lite framför för att se om Ella brydde sig om lukterna. Och jajamensan. Hon började nosa i marken och följde spåret där vi hade sett att rådjuret hoppade iväg. Gissa om Husse var stolt över sin lilla jakthund då :) Jag tycker detta är väldigt intressant, Alice bryr sig knappt om lukten, medans Ella som är ca 3 månader redan är intresserad av det. Det intressant det här med olika raser tycker jag :)

Idag kommer min vän Lotta och hennes lilla flicka Jamie och lilla vovven Tellus. Så ska vi ut på promenad. Var länge sen jag träffade dom nu, jamie har säkert växt en massa :)

Sen i eftermiddag ska jag passa flickan som jag inte träffat på 5 veckor. Det ska bli jätte roligt. Hon har säkert också växt massa :)

Ska ut och klippa gräset nu innan dom kommer tänkte jag. Funderar på om det är smart eller inte, antagligen inte för det kommer dras in massa nyklippt gräs när hundarna busar, men då får man dammsuga :)

Tog inga kort igår i skogen men här får ni ett från i morse.



Hon är så underbar våran flicka med sina långa ben och stora tassar :)
Vi tränar ganska mycket föresten. Hon kan sitt och ligg och inkallning riktigt bra nu. Nu har vi gått vidare till "stå" :) Hon är så lik wilma, så ivrig och vill så gärna. Läste i brukshunden att man ska träna ögonkontakt med dom när dom är små, så det ska vi börja med snarast också. Att hon ska gå bredvid och titta fint. Vi ska ju ut på tävlingsplan vet ni ;) Men nästa vecka börjar Ella på valpkurs. Det ska bli riktigt riktigt kul. Bara att se hur hon beter sig bland andra hundar ska bli kul att se. Det är nog B som kommer gå med henne men jag ska sitta och titta på som jag gjorde när han gick med Wilma. Det är nyttigt :)

Åh vet ni vad. jag läser Cesar Millans bok. (tack annalina, jag är lite seg men du ska få tillbaka den snart :) Det är så otroligt intressant, han skriver om Energier. LÄS DEN!!! Allt han skriver är ju sant, man vet det men jag trodde inte det var så här mycket. Har aldrig sett på det så här innan. Nu förstår jag ju att det är B som är flockledare här och jag kommer aldrig bli det, även om det är jag tränar med dom, även om det är jag som går på promenader, även om det är jag som ger dom mat, även om det är jag som är hemma mest...så är det B´s lugna och trygga energi som gör han till den trygga flockledaren. Intressant! OCH nyttigt att lära sig. Läs den för guds skull!

Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer
Postat av: lina

varsågod, misstänkte du skulle gilla den, tänkte på dig när jag läste den. Du har så lugn och fin energi alltid :)

2010-08-11 @ 23:31:00
URL: http://pipzie.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0