Underbara resan!

vi hade det bra på vår resa. Fick vi se många djur och naturen var huur fin som helst och människorna var glada :) människorna där var iofs vääldigt fattiga, dom kunde ha samma kläder i 2 år innan dom bytte, men dom jobbade på och gick upp och ner för backarna i bergen med bananer och majs på huvudet och vinkade glatt när man åkte förbi.
Barnen var för söta. när dom såg att det var vita människor i bilen som åkte förbi så sken dom upp med hela kroppen och vinkade glatt och ropa "how are you? how are you?" dom pratar många olika språk i uganda, som olika dialekter ungefär, fast vår guide sa att han förstår inte vissa dialekter, så det är som olika språk. Så då pratar dom engelska istället. Så barnen lär sig engelska väldigt tidigt.
Så att så glatt ropade dom och vinkade om vi bara åkte förbi, och vi vinkae tillbaka såklart. Men när vi stannade en gång för att fråga om vägen och guiden gick ut och visatt kvar i bilen så rusade flera barn fram och sträckte in sina armar genom rutorna och ropade "give me money, give me money". Barnen är inte dumma, dom vet att vita människor i Uganda har pengar!  guiden sa att om föräldrar ser sina barn tigga så blir dom jätte arga, det är en ful ovana barnen har att tigga av turister. Sen så springer dom inte hem med pengarna till sina föräldrar som jag trodde. guiden sa att dom gömmer pengarna och köpa godis för dom istället. Så vi gav aldrig några pengar, det hade inte hjälpt dom ändå. Men vi delade ut några kepsar på vägen. Och pennor och papper till några barn som dansade för oss. underbar dans föresten.

Ah, jag vet inte vart jag ska börja eller sluta. vi har haft det super. ni ska få se kort på allt detta så fort B sätter sig och rensar bland alla typ 3000 kort på hans kamera.

Hundarnar har ju också haft det kanon. kl 05 varje morgon har B´s pappa gått ut på promenad med dom, och sen har dom gått ungefär 1-1.5 h på eftermiddagen. så det har inte gått någon nöd på dom inte. och inte hade dom brutit nått ben eller opererat bort nån livmoder eller nått annat jag hade föreställt mig heller :)

Nu är det back to life och skola. tuff vår lär det blir iår. tur att jag inte har fått den där natttjänsten på 50% som jag sökte för det hade jag nog inte orkar så som det ser ut nu :)
Ska fixa alla böcker jag behöver på måndag tänkte jag och börja läsa. vi har en jätte tenta i maj eller när det var som jag inte förstår hur jag ska klara, men jag får väl iallafall ge det ett rejält försök!
...fast först ska jag nog gå och plantera blommor som vi köpte igår. det är ju klart mycke roligare!

Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer
Postat av: AnnChatrin

Va skönt att ni är hemma igen. Gissar att hundarna blev glada. Låter som om ni haft det kanon!

2010-02-01 @ 19:22:05
URL: http://www.lillaskee.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0