Alice!!

Nu har alice gjort debut i en riktigt officiell tävling i lydnadsklass 2. Och vet ni vad, jag tror hon tycker om det :) Hon är alltid så glad och pigg på tävling, kanske beror det på mig och stämmningen runt omkring?

Vi fick iallafall 139 poäng. Inget direkt att skryta med kanske ;) Delad fjärde plats blev det. För er som inte är så insatta så går det till så här med poängen:

1.a pris: 160-200 p
2.a pris: 140-160 p
3.e pris: 100-140 p

Och får man ett första pris så flyttas man upp och får tävla i nästa klass, och tre första pris ger Lp. Som vi har i klass 1, där har vi tre första pris och Alice har titeln LP1.

Men, ni ska vet att jag är inte ledsen på nått sätt över att vi inte får tävla i klass 3 ännu. Jag är jätte glad och stolt över Alice idag. Hon var så otroligt duktig och pigg och glad och vi hade jätte kul när vi var ute på planen, jag ljuger inte eller försöker dölja min besvikelse eller nått. Jag är riktigt stolt över hennes instats idag, och lite min egen också ;)

Här är våra poäng (de poäng jag skrivigt först är vad vi fick, sen har alla moment olika koeff (vad de är värda) den summan gångras sedan med ens poäng man fick. Alltså platsen är koeff 4, och vi fick 10 poäng, alltså blir det 40p totalt)

Platsliggande (hunden ska ligga, föraren går bakom ett plank så hunden inte ser föraren, i 2 minuter): 10p, x4 = 40

Fritt följ
(hunden går med föraren i olika svängar och lite olika, ska hålla sin possition vid sidan, utan koppel) 9p x3 = 27 (kommentar från dommaren: Snett sittande, något före)

Läggande (föraren och hunden går framåt och föraren kommenderar hunden att lägga sig utan att föraren stannar) 7.5p x1= 7.5 (kommentar från dommaren: saktar ner)

Inkallning med ställande
(lämnar hunden, kallar in, kommenderar hunden att stanna, kommenderar sedan hunden att komma in vid sidan) 5p x2= 10 (kommentar från dommaren: dubbelkommando, många steg, sakta in)

Sändande med ställande (Föraren kommenderar hunden att springa fram i en ruta av koner, säger stå och hunden ska stanna i rutan) 0p x3= 0 (kommentar från dommaren: föraren bryter)

Apportering (föraren kastar en apportbock, hunden hämtar den och kommer in och sätter sig vid sidan) 7p x2=14 (Kommentar från dommaren: Dubbelkommando, dåligt tempo vid avslut)

Fritt hopp över hinder (föraren kommenderar hunden att hoppa, sen sitta vid andra sidan av hoppet och sen hoppa tillbaka) 10p x2 = 20

Fjärrdirigering (föraren står fem meter framför hunden och kommenderar Sitt, ligg, sitt, ligg) 6p x 2 =12 (Kommentar från dommaren: Dubbelkommando, långt kommando)

Helhetsintryck (helheten på sammarbete mellan hund och förare, och hundens vilja tror jag också) 8.5p x 1 = 8.5

Ja, som sagt. Jag är jätte nöjd med våran instats idag. Att vi fick 9 på fria följet och 10 på hoppet är jag så jävla nöjd med, och 10:an på platsen också såklart. Men jag är inte nöjd för alltid med detta resultat ;) Nu har vi att träna på och kan vi bara få till det bra med rutan så att vi får poäng, minst 7 poäng hade räckt idag, så har vi vårt första pris och får tävla i trean. Och jag skulle ju ljuga om jag säger att jag inte hoppades på att vi skulle få ett första pris idag trots nollan på rutan, eftersom allt annat kändes så jäävla bra :) Men men. Så är det, nu ska vi ta lite paus från träningen tror jag, iallafall inte träna så intensivt som vi gjort det sista, och sen får vi se om jag kör med Alice igen i januari eller om det är Wilmas tur då. Sen börjar jag och Alice på lydnadskurs i februari och det ser jag fram emot jätte mycket.

Hon är ju min duktiga tjej. Ja, jag är så stolt över henne. Speciellt stolt är jag när vi ligger platsen och de två hundarna som vi ligger mot sätter sig upp, men alice ligger kvar ;) Och sen är jag ännu mera stolt när vi kör hoppet och hon sätter sig preciiiiis intill på andra sidan och ändå hoppar över utan att slå i, och får en tia på det :) Dommarna och han som kommenderade och hon som skrev skrattade, förra gången sa han som kommenderade att "jag trodde aldrig hon skulle klara att hoppa tillbaka när hon satt så" Men se där, nu har hon en tia på tävling så det går fin fint :) Även om jag vill ha henne längre bort för att det nog är lättare för henne, men inte kan jag väl klaga på det när hon får en tia :)

Det gick rätt så bra för josefin och glasgow också. Glasgow har fått lite tokigheter för sig men det ska jobbas på nu :) Dom är duktiga våra hundar :) Jag hoppas jag får en ryggsäck i julklapp, där tänkte jag sy på den fina broderingen som Alice fick av sin uppfödare där Alice är på bild också står det bernergläntans axa ameya, LP1 :)

Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0