hundträning!

Jag har gett mig fan på att lära wilma sitt, ligg och stå. Mona utmanade ju mig sist i att kunna säga det till henne när jag står med ryggen mot flera meter bort uppe på en frysbox. Hon ska fan vara på god väg nästa torsdag! Hon börjar på kläm på stå så det ser ljust ut :)

Alice har blivit så jävla bra på apporten, den är klockren i stort sätt varenda gång nu. Jag har börjat träna henne med den stora tunga jag har, och jag kan kasta den, stå helt rak och stilla, titta på apporten och kommendera "apport" och hon sticker iväg i hög fart, eller ganska hög fart för att vara Alice iallafall, och hämtar den och springer tillbaka och sätter sig vid min sida och tittar på mig med apporten i munnen. Så snyggt gör hon det :) inga tugg eller omtag alls!!! Skit kul är det :)

Rutan har jag börjat göra på helt annat sätt nu, och det har faktiskt hjälpt. Jag började med att vi tillsammans gick till rutan, när vi kom dit så blev jag jätte glad och hon fick beröm och godis. Så gjorde jag så några gånger, sen la jag till "stå" (vilket jag dock slutade med sedan), sen gick jag tillbaka med henne och sa varsågod till henne medans jag stod kvar, säger alltså inte längre rutan för hon kan ju inte den ännu, så jag vill inte förstöra kommandot, mona som har lärt mig :) och så sprang hon till samma ställe som vi vart på innan. Det är DÄR I INNAN FÖR KONERNA SOM DET ÄR RÄTT! jag förstår dock inte själv ännu hur hon ska förstå detta när jag inte vart i rutan och visat henne, för det gör man ju inte på tävling. Då ställer man ju sig bara typ 10 meter bort från rutan och kommenderar, hur ska hunden fatta att den ska springa till de fyra konerna, när det står konerna över hela planen typ? det är för mig en gåta. Jag tog iallafall bort kommandot STÅ sen, för jag märkte att hon sprang inte längre till rutan till slut utan hon stannade och vände sig om innan rutan, alltså tror hon väl bara att hon ska springa fram lite och sen ska hon stanna och vända sig om...men det är fel. så jag måste först nu få henne att förstå att hon ska in i rutan..där är det rätt..sen ska jag lägga till STÅ igen, för det kommandot kan hon ju så det är ju inga problem. vi får väl se. nästa helg är det tävling. Kanske avstår jag rutan då också..men hon kan ju iallafall apporten klockrent! 

Fjärren är också bra. Hon är på så bra humör nu Alice. Det är så jäkla kul :) ställandet gick också ganska bra idag, där ändrade jag också om lite. Jag gjorde först en inkallning med ställande men hon tar för många steg. Då började jag springa runt fort på gräsmattan, och sprang med mig, helt plötsligt kommenderade jag då "Stanna" hon tvärstannar. Tänkte prova det lite nu, att se om hon fattar att hon faktiskt kan stanna fort när hon springer :) det är ju detta som är kul med hundträning, att testa sig fram och när man lyckas hitta nyckeln som gör att dom förstår, då mår man så bra i hela kroppen så det är inte klokt!

Åh just det, Ella Elvisp har ju börjat träna lydnad också. Vi jobbar hårt. Hon tycker jag är så jäkla tråkigt efter några minuter. När hon inte förstår vad jag menar så skäller hon på mig och lägger sig ner med en smäll i marken, hon kan ligg hon..och hon tror nog att det funkar i alla lägen :) just nu är det viktigaste att få in henne vid sidan tror jag, och det kom vi långt med idag. Hon vill inte vara där gärna, så vi har fått jobba i myrsteg där, men idag så satte hon sig riktigt fint jämte mig riktigt nära och rakt och snyggt :) Sen tränar vi inkallning också, utan inång då. Hon kan sitta kvar ganska länge, så ropar jag HIT och då sticker hon iväg till mig som att hon hade skjutits ut ur en kanon! Hon testar mycket Ella, vilket är bra. Jag behövde inte lära henne kommandot hit på nått annat sätt än att ropa HIT, hon testade om det var rätt att springa till mig då, och visst var det det :) Eftersom det kom fram att wilma inte kan kommando sitt, ligg och stå..så är detta något jag ska träna med ella mycket nu, så vi är just nu inne mycket på stå..detta är svårt, hon skäller bara på mig och det kryper i hela kroppen på henne och hon vrider omkring och stutsar frustrerat när hon inte får belöning för att hon lägger sig. Apporten är hon skit duktig på också, hon greppar den jätte bra, än så länge så har hon inte fått hålla den helt själv..vill inte att hon börjar tugga och tänker att då ska jag inte ge henne den chansen så här i början. Hon får bara greppa den och sen är det bra..sen ska vi greppa längre och längre :)

Var och köpte hundgodis för 250 kr innan. Fint ska det va. Vi ska ju gå till landslaget säger Mona! ;)


imorgon ska jag åka och titta på en kissemisse. åh vad jag vill ha!

Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0