Ruuuuuuutaaaaaan!!!!

Yes! Alice gjorde framsteg i rutan idag. Träffade en tjej på klubben som jag gick kurs hos när jag började träna lydnad med Alice. Hon gav mig tips hur jag kan lära ut rutan. Hon sa att när Alice är osäker och stannar på halva vägen, så ska jag hejja på henne och vara glad och rolig "ja, det är rätt. Rutan, Varsågod!" Eftersom att Alice är så osäker, då ska jag absolut inte ta tillbaka henne och göra om för då blir det bara värre, och inte heller då stå och vänta på att hon ska springa dit själv. Eftersom hon verkar ha en liten hint om vad hon ska göra så hon förstår lite, men hon ska bara bli säkrare på att hon gör rätt :) Och det funkade. Jag var så rolig och glad. Och jag hejjade på henne och skrek "JAAA. BRA ALICE!! VARSÅGOD (eftersom jag ännu inte säger Rutan). Och hon blev helt till sig, hon stannade och tittade på mig sen sprang hon mot rutan och sen stannade hon och tittade på mig och var helt hispig och jag kunde se hur mycket roligare det var nu :) sen sprang hon till rutan och då sprang jag dit och lekte och där var ju sååååå roligt :) ja. jag får testa och se :)

Denna snälla tjejen sa också att rutan är nog ett sånt moment där det är viktigt att göra olika hela tiden, så hunden förstår att hur vi än gör detta, så är det dom dära jäkla konerna som är grejjen! Ibland kan man göra från jätte långt avstånd också ligger där en leksak i rutan som hunden inte ser innan den kommer fram. Ibland kan man göra det från lite närmare avstånd och då så som jag skrev ovan. Hon sa också att det är bra att lära hunden att jobba framåt. Till exempel att den ska springa fram och hoppa upp på en sten eller nått annat. Så att hunden lär sig att jobba bort från än, och det är ju bra vid hoppet också kom jag på. Alice vill ju gärna inte springa framåt när jag står kvar.

Apporten gick bra idag också, hon har liiiite problem när hon ska in tillbaka till mig, hon sätter sig inte ibland innan jag har sagt fot. Men hon springer ut så bra så jag är så nöjd med den, hon har verkligen förstått den nu! Det har lönat sig all tid vi har lagt ner :)


Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0