Jan Björklund!!

Jan Björklund. Han är en man som jag villigt kan erkänna att jag inte har haft så gott tyckte för tidigare. Tex hans förslag om att föräldrar ska tvingas sitta med i klassrummet då deras barn inte sköter sig tycker jag är avskyvärt.
Men den nya läroplanen som kommer träda i kraft 1/7-11 börjar jag gilla mer och mer. Den sätter mer press på lärarna, mer tydliga regler för vad barnen ska lära sig, den sätter mer ansvar för de med förskollärarutbildning. Jag har absolut inte läst hela, men det jag har läst gillar jag. Jag tror detta kommer vara väldigt bra. Jag tror det kommer höja förskollärares status! 
Tex i lördags när vi var på bröllop så fick jag en fråga vad jag gör!
"jag pluggar till förskollärare" svarade jag då.
Min bordsherre sa då "jaha, går du i trean då eller?"
"Nä!" Säger jag förnedrad och lite irriterad. "jag läser sista terminen på förskollärarutbildningen på högskolan i borås!" 
Mannen mittemot mig frågade senare samma sak! Jag svarade samma sak!
"Vad blir man då?" Frågade han!
Jag trodde jag hade hört fel så jag sa "va?"
Men jag hade hört rätt. Jag sa att jag blir lärare för de minsta barnen, 1-6 år. Sen pratade vi inte mer om det förens han tog upp det igen lite senare. "Men så du blir alltså lärare för barnen från ettan till sexan?"
"Nej, barnen i förskolan och förskoleklassen. Dagis och lekis hette det ju förr!"
"jaha, alltså nollan?"
"aah, och förskolan!"
"aha. Jag har en dotter dom är PEDAGOOOOG! Fritidspedagog!"
"Ok."
Same shit - different name! Jag blir också pedagog tänkte jag men jag sa inget!

Tröttsamt! Nästa gång ska jag säga att jag pluggar till lärare! Sen får de fråga vad de vill, och då säger jag som det är för. För folk måste inse att vi är just LÄRARE!!! Det finns gymnasielärare, lärare för grundskolans tidiga år tex. Också finns det lärare i förskola och förskoleklass - förskollärare! Hur svårt ska det vara? Men den nya läroplanen kommer nog ändra på detta tror jag. Nu kommer det krävas utbildad personal, det kommer ställas högre krav på pedagogiken det kommer ställas högre krav på dokumentation och utvärdering! gött!  

 

Nu har vi bjudit in oss på en fika till b´s föräldrar så vi drar dit...tja!

Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0