Liten blir stor, och stor blir liten!

Ella börjar bli mer och mer dominant tycker jag. Hon gör saker som jag inte tycker är ok och saker som skrämmer mig lite. Samtidigt som wilma går undan med och mer och blir "tystare och tystare". När jag kom hem idag så låg Wilma ensam på trappan och Ella och Alice i stugan. Jag kan självklart inte veta, men jag får en känsla av att Ella inte tillåtit wilma att gå in där, wilma älskar stugan och hatar regn, vilket får mig att tro att hon inte frivilligt ligger ute i regnet? Men det kan ju också vara så att Ella ville busa oskyldigt och Wilma ville vara ifred, som sagt..jag kan ju inte veta!
Men här om dagen så tyckte inte Ella att Wilma skulle få äta sin mat, när Wilma skulle gå fram till sin mat så slänger sig Ella upp från sin matskål och säger åt wilma, wilma stannar...Ella går fram till Wilmas matskål och nosar på den sen går hon och fortsätter på sin mat. Wilma tittar lite försynt på mig, jag säger "jaja, varsågod!" som att det var inget att bry sig om, då gör Ella samma sak en gång till, morrar till på wilma, puffar på hennes mat, och wilma bara står kvar och låter det ske. Då tar jag Ella i nacken och lyfter henne till sin egen mat och visar fram wilma. Det är inte ok av Ella att bestämma vem som ska äta vilken mat och inte! När Alice säger åt Ella så slänger Ella sig på rygg under henne och gnyr och skriker, när Wilma säger ifrån på Ella så fortsätter Ella bita henne i benen och morra och skälla på Wilma. Detta får mig att tro att det inte behöver vara den som är äldst som är högst i rang. Cesar skriver ju att hundar föds som ranghöga eller ranglåga, svaga eller starka. Ella är nog väldigt stark, Och kanske är Wilma svagare än vad vi har trott, och Alice starkare än vad vi har trott?! Jag vet inte riktigt...men jag vet att det kommer krävas mycket jobb från vår sida varje dag för Ella får inte tro för en sekund att hon bestämmer här..då tror jag hon kommer ta den chansen direkt!! Men hon är duktig Ella mot oss. Vi går in och ut genom dörren och grinden utan tjaffs längre, hon sätter sig och inser att hon går inte före oss. Och hon lyssnar rätt bra på allting..men jag tycker inte om att hon trycker ner wilma så. Så nu försöker vi höja wilma, det kanske är fel? kanske ska dom få ha sin rangordning utan att vi lägger oss i? Vi försöker iallafall ge wilma maten först, släppa ut henne genom grinden först! jag vet inte...gissa vem jag önskar hade vart här nu och inte långt borta i stockholm????!!!!

Imon ska jag och Alice på utställning i Sofiero. Tyvärr så verkar det inte som att någon jag känner ska dit. haha. tänk vad ni kommer ångra er när vi tar vårt första cert ;) nä skämt o sido! Men jag fick ju låna tält av Alice systers snälla matte. Men det känns ju lite dumt att sätta upp det och sitta där som ett fåne helt själv :) Vi får väl se, hoppas på uppehåll! Nu kommer det snart en vovve som ska bli klippt här hos Emmas hundvård...eller vad ska man kalla det? 

Kom ihåg att det är Copyright på alla bilder!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Hallå tjejen! Du vet väl att jag inte är långt borta ändå? Jag stalkar ju din blogg! ;-)blir glad att få vara med på ett hörn! Tänk på att ett felbeteende alltid är ett felbeteende, den enda som får vara dominant i flocken är flockledaren. Det vill säga: Varken wilma, alice eller ella skall ha dominansbeteende och morra och ha sig, detta är något du aldrig skall acceptera i flocken. Även om ella är duktig på att inte gå före dig i dörren så kan det lika gärna vara en fajt som hon "valt" att inte ta med dig, för att sedan bete sig tokigt i en annan situation istället. Sen vilken rang de har efter er kommer visa sig på andra sätt. Ella är fortfarande valp och testar sig fram för att lära sig, det är då du och b måste vara tydliga och visa vad som är rätt och fel, vem som bestämmer och var gränserna går. Det är inte upp till alice och wilma, utan det är upp till flockledaren i första hand. Vi hörs i helgen så pratar vi mer :D Stor kram från mig!

2010-09-10 @ 18:13:47
Postat av: jenny

ja för vi har anna och hon jobbade i skåne veckan innan så vi fick veckan efter er andra=)

2010-09-10 @ 19:50:50
URL: http://peachpenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0